onsdag 14 juli 2010

Stolt!

Idag är jag en mycket stolt mamma. Mitt stora troll har cyklat hemmifrån ner till byn och tillbak. Kan tilläga för er som inte vet hur dte ser ut där jag bor, att vi bor på ett berg med många backar att ta sig ner för och upp. Från att ha varit lite harig för minsta lutning upp och ner till att ta dessa branta, dock med lite hjälp från mamma genom en stadig hand på axeln, både för min och hennes skull. Och som hon har trampat på och bromsat (mycket viktigt). Det är ett kämpande, men vad gör man inte för sina kärlekar:)
Mitt lilla troll kämpar på med att bli torr. Att kissa på pottan är inga problem, där är hon nästan torr. Många dagar händer det inga olycker alls, men så var det det här med nummer två. Mycket oro har funnit kring det. Hon signalerar tidigt när te är dags men kommer inte till ro riktigt. Springer fram och tillbaka och säger ont ont. Då skär det i mitt härta och bjöjan åker fram och så är den dagens problem avklarat. men så för två dagar sedan tog jag beslutet att jag inte vill skapa ett behov av att alltid använda blöja vid dessa tillfällen. Det fick bli olykor. Lösningen fick bli att stötta henne i dessa situationer. Sitta med läsa görstunden lugn och visa att det är okej att sita en stund. Men trots det hände inget. Tänkte att jag låter henne hållas hon har blöja på natten så då får hon komma till ro på kvällen om det ska vara nödvändigt. Men så i dag efter ett par oroliga vänder, så hör jag en jublande liten tös ropa. Och mycket riktigt lilla dockan har kommit på hur man ska göra. Är så stolt över henne. En stor sten lyfte från mitt hjärta. Tänk att sådana triviala saker kan göra en så glad. Så skönt när allt bara funkar. Mat, sömn, och toabehov.
Efeter allt slitande tog jag och barnen ett kvällsdopp och det var så ljuvligt. Inte ofta jag njuter så av att bada, men i år är havet ljumet. Bad varje dag står på min önskelista. Får se hur det går.

Nu behöver min trötta kropp en god nattsömn för att orka. Sen kan vi ha roligt i morgon, först lekkompisar på förmiddagen och sen en tur till mamma och pappas nyköpta sommarstuga. Kul att spana in den.

1 kommentar:

  1. Dessa små troll som börjar bli stora... :) Visst är de helt underbara! Hoppas på att vi ses snart! Kram

    SvaraRadera