torsdag 12 augusti 2010

Årets skörd!

I dag plockade jag alla äpplen som fanns på vårat träd:) Så roligt att det nu börjar att de skörd. Inga stora mängder men ett 20 tal blev det. Jag minns den första skörden den bestod av ett äpple som vi tog hand om på bästa möjliga sätt. Äpplet blev så stort och tungt för det lilla trädet att vi fick hänga upp kvisten på en pinne med spik. Den kvisten hämta sig aldrig efter det. Den slutade att växa och är formad efter sin börda. Med facit i hand skulle vi ha tagit bort äpplet och låtit trädet växa och bli starkare. Men första äpplet är första äpplet.

Vårat körsbärsträd däremot går det sämre med. Det är fortfarande tanigt och utan bär. I år har det också blivit attakerat av någon slags ohyra som jag inte för mitt liv begriper mig på. Men jag tror att det kan ta många år innan körsbärsträd tar sig och bär frukt.

Jag följer mina frukt träd med stor andakt både vår sommar höst och en titt på vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar